Úskalí demokracie

Gaussův zvon

Rozjel se nám tady na deníčku pěkný politický debatní kroužek, takže jsem se rozhodl se do toho tak trochu vážně-nevážně také opřít...

Definice demokracie z HyperDictionary zní: "the doctrine that the numerical majority of an organized group can make decisions binding on the whole group". Znamená to tedy, že v dané společnosti většina (klidně i totálně nahlouplá a nevzdělaná) rozhoduje o záležitostech většího formátu týkajících se jakéhokoliv fragmentu této společnosti. Tato většina pak rozhoduje buď přímo, nebo přes své volené zástupce.

Hlavním nepřítelem demokracie tedy je (mimo obligátních centralizace moci a zamezení volné výměny názorů) prostá Gaussova křivka (anglicky bell curve - "křivka jako zvon", Alexander Graham Bell v tom neměl prsty), respektive tak zvané Gaussovo rozložení. Odpovídá-li vrcholu křivky šedý průměr (v našem případě červený průměr), pak to je právě největší množství lidí v populaci a oba extrémy (tj. géniové a oligofrenici) jsou zastoupeny četností mnohem menší. Čili ve volbách nerozhoduje profesor politologie Antonín Záhořský ze své knihovny čítající sta svazků, ale Pepa Bílek ze šroubárny od svěráku politého pivem. Jenže Pepa žije ve stejné zemi jako pan profesor a je ho desetkrát tolik. Vlastně je to docela fér, protože pan profesor má tak jako tak uvažování obleněno svými nekonečnými teoriemi autonomního klientelismu, zatímco Pepa na politiku aplikuje svůj selský rozum (který může, pravda, vystaven politickému propletenci selhat a ztratit rovnováhu).

Jinak je to ale s věkem - dejme tomu, že středem Gaussovy křivky budou lidé v těsně předdůchodovém věku (jako se to bude dít u nás - populace stárne, protože se rodí méně dětí). Takže třeba o státních maturitách budou rozhodovat převážně ne lidé mající právě vlastní děti na školách či ze školy nedávno vyšlí, ale lidé kteří školu znají jen z vlastních dávných vzpomínek a pravidelné každoroční mediální masáže kolem začátku školy a maturit. Je to správné? Mají o věcech rozhodovat (třebaže nepřímo, ale přesto zvolením strany s programem vyjadřujícím se tak či onak i k této kauze) lidé, kteří do nich vůbec nevidí, nebo mají naprosto jiné zájmy a případná změna se jich vůbec nedotkne?

Z výše psaného výkladu tedy vyplývá naprosto legitimní (probudíte-li v sobě dřímajícího politického radikála) otázka, měli-li by mít důchodci vůbec volební právo. Politiku totiž v drtivé většině nesledují, volí na základě pochybných rozhodnutí z totálně neúplných podkladů a přitom svým hlasem rozhodují o budoucnosti země, která se jich již spíše nebude týkat. Zní to hnusně, ale představte si, že by přišla strana s programem, který by strašně moc zvýhodňoval důchodce a naopak lidi třeba do 45 let věku by nadměrně finančně zatěžoval - taková strana má (nezmění-li se negativní trend nízké porodnosti) vzrůstající šanci ve volbách uspět (protože bude v populaci stoupat procento lidí v důchodovém věku) a možná i vytvořit většinovou vládu. A šup, máme to tady - o budoucnosti budou rozhodovat lidé, kteří vetšinu své budoucnosti už mají více či méně úspěšně za sebou. Když budeme (hypoteticky) dávat volební právo dětem, nestálo by zároveň za to ho rovnou vzít lidem nad 75 let?

Tento článek, ač postavený na pravděpodobných předpokladech, je víc než co jiného jen námět k úvaze a autorův politicky nekorektní předimenzovaný sylogismus psaný částečně z recese... Doufám, že to přispěje k nižší frekvenci komentářů volajících po mém vypátrání, mučení a posléze vplétání do kola či eventuelnímu ukřižovávání.

Přidej na Seznam
— 7. října 2003 - 14:48, Fotopík

Komentáře:

7. října 2003 - 15:29, Honzí
Velmi zajímavý článek, pokud (dle rady autora) v sobě probudím radikála tak by podle mě skutečně neměli důchodci mít právo volit...dovedu si představit jak by na to reagovali:))))))

Ta definice demokracie mi přijde divná - dejme tomu, že na pustém ostrově ztroskotá deset námořníků. Devět z nich se domluví, zmlátí toho desátého a donutí ho aby jim sloužil - podle výše zmíněné definice je to demokracie, nebo ne?
7. října 2003 - 15:36, Michal Šnorek
2Fotopik:
Tohle je fakt dobry :))

"Z výše psaného výkladu tedy vyplývá naprosto legitimní (probudíte-li v sobě dřímajícího politického radikála) otázka, měli-li by mít důchodci vůbec volební právo. "

Myslim, ze ten disclaimer na konci je rozumna vec :))) Jinak by te mohl nejaky duchodce zacit kamenovat :D

Jo a ceska politicka reprezentace snad nejsou samy Pepove Bilkove,ne? :)

7. října 2003 - 16:01, Fotopík
2Honzí: Jasně, podle pozitivistického chápání to demokracie JE. Samozřejmě parlamentní demokracie a další obměny jsou poněkud pozměněné.

2Michal: No, aby ses nedivil, já bych řekl, že třeba takový Škromach do Bílka daleko nemá... Ten disclaimer jsem tam dál právě proto. Se někde objeví nějakej net-sečtělej důchodce a bude mně pak tahat po soudech, na to nejsem zvědavej :)))
7. října 2003 - 16:11, didactylos
Hu, patřím, myslím, do zmíněné skupiny skorodůchodců, a jaksi by se mi nelíbilo, kdybych měla o hlasovací právo přijít. A navíc nemám pocit, že by se lidé stejně staří jako já o politiku nezajímali, dokonce bych si tipla, že se o ni zajímají mnohem víc než lidé mladí, kteří teď často odmítají jít i ke svým prvním volbám, protože je považují za zbytečné a svoji účast na nich za ztrátu času. A co s právem být volen. Za chvíli bychom neměli žádné aktivní politiky, taky mají většinou už docela dost let, mladého nadějného politika, který by navíc něco uměl, aby člověk pohledal.
7. října 2003 - 16:48, Lendys
Bravo:-D super, Fotopíku, fakt dost dobrý - řekla bych - relevantní racionální silogismus o více dimenzích;)stáčejících se do centra a sice k důchodcům:P
2didactylos: to je dobrá připomínka o tom pasivním volebním právu. Nechci důchodcům upírat právo volby, ale co se politiků týče, bylo by zajímavé, jak by výsledky voleb dopadly, kdyby politici v důchodovém věku nemohli sami sebe volit.

7. října 2003 - 17:06, mudd.wz.cz
Mně se moc líbila definice demokracie v tom smyslu, ze je to "prosazení vůle menšiny na úkor jiné menšiny prostřednictvím oblbnutí většiny, které je to jedno".
Mimochodem sociobiolog profesor Zrzavy u nas prosazuje (spis nadsazkou) volebni pravo pro simpanze a zduvodnuje to dost podobne (tj. ze ani lide kolikrat nevedi, pro co vlastne hlasuji)
7. října 2003 - 18:42, jirka
S obecnou rovinou souhlasim, teda ani neni moc s cim, protoze je to kvalitni popsani zakladniho principu fungovani statu, respektive voleni zastupcu, s nekterymi statistickymi udaji se vsak nestotoznuji a souhlasim spise s didactylosem. Jinak rad bych podotkl slova Churchilla. Demokracie není vyhovujíci, ale nic lepšího neznám.

Jinak tohle je docela zajimava stranka.
7. října 2003 - 19:25, David
On v demokracii existuje jev, kteremu se rika "diktatura vetsiny", pred kterym se vyspele demokracie snazi chranit, aby ani ti, ktery jsou soucasti nektere z mensin neprisli zkratka ve chvili, kdy vetsina zacne demokraticky rozhodovat o jejich pravech svobodach.
7. října 2003 - 19:56, jirka
2david - zajimalo by me jak to delaj? jenze jeste me napada, jestli to pak treba neni opacne, ze mensina najednou rozhoduje o pravu a svobode vetsiny. :)
8. října 2003 - 00:02, Carlos
Jen si vzpoměňte na Důchodce za životní jistoty. Takové strany mají velkou budoucnost v horizontu 20 let, ale to už je povedou asi jiní lidé. Přece jen 20 let je pro důchodce dost :-). Jinak nemám pocit, že by se důchodci o politiku nezajímali.
Že lidé nevědí co volí je pravda a šimpanzi by to za ně klidně zvládli. Dřív se volila ideologie, dnes se volí image - imagologie, jak píše Kundera a má pravdu. Ale ať je to idea nebo image, realita je stejně něco uplně jiného. Navrhuji volbu generátorem náhodných čísel :-)
8. října 2003 - 22:21, Pavel
Me se libi diktatura. Jen diktatorem musi byt clovek vzdelany, solidarni, rozumny, obetavy, ...

a presne takovy clovek se nikdy diktatorem nestane, protoze i jemu samotnemu by se to zdalo "prilis".

Holt mu mame demokracii, kdy vladne zastupce zvoleny pivary od sveraku. No a? Ja si uz docela zvykl... staci byt cynik a u zprav z politiky se muzete i dobre pobavit.

Archiv všech zápisů