Blbá nálada, spálená země, Osvětim a plíživá totalita

Dlouho jsem se neozýval, jednak proto, že jsem byl línej psát, jednak proto, že mě nic psaní neprovokovalo. Jirkův článek "Totalita strikes back" mě ale s odpuštěním NASRAL. Marně si lámu hlavu čím to, že kdykoliv se vrátím z ciziny, vždycky na mě jako šutr dolehne pohled na zachmuřený nevlídný ksichty, které musím pozorovat kamkoliv se v Praze podívám. A tady to máme, už je to i na Deníčku.

Po ´89 to vypadalo, že se "národ" semkl, že se snad alespoň mentalitou přiblížíme pozitivně naladěným západoevropanům. Jenže asi od r 1996 se do České kotliny pomalu vkrádá blbá nálada. Tohle Havlovo přirovnání mi v roce, kdy ho použil, připadalo nemístné a vulgární. S časem se však ukazuje, jak je pravdivé.

Byl to právě "spokojený prostý lid", který začal být pod vedením Milouše Zemana paranoidní. Jeho spálená země vše odstartovala. Pak přišel k moci. Tahal českou zemi ze sraček (možná použil ještě peprnějšího výrazu). ODS s Vašíkem Klausem najednou ucítila vůni laciného obviňování a začala vše ČSSD s velkou chutí vracet, ale přitom se na vládnutí nepřímo podílela.

V minulých volbách ODS přes veškeré očekávání opět ztratila. Moci se ujal Špidla a začal se chovat nejpravicověji ze všech politiků, co nám tu kdy vládli. Otevřel to, do čeho se všichni ostatní bojí rýpat, protože je to politická sebevražda: odstartoval reformu. Být jeho voličem, jsem nadmíru nespokojený, protože volební sliby vypadaly zcela jinak. Opoziční ODS se pochopitelně staví také proti. Na tom není nic zvláštního. Souhlasit s vládou z principu nemůže (už si to dost u voličů podělala tím, že minulou vládu podporovala). Tak teď je spálená země ve slovníku pana Topolánka, Tlustého a dalších z "pravicové strany". Jenže spálená země nebyla dost, bylo potřeba něco nového, a tak se Topolánek rozhodl přitvrdit a nasadil Osvětim!!!

TAK DOST! Kam by tohle vedlo! Jestli jsem chtěl Zemanovi za tu jeho spálenou zemi jednu vrazit, tak Topolánkova Osvětim je na plivanec do obličeje.

Tahle přirovnání v sobě nemají špetku soudnosti. Stejně tak nemá kousek soudnosti to, co napsal Jirka. Odkdy jsou registrační pokladny nástrojem totality?! V řadě zemí (co vím např Itálie) jsou pokladny povinné a nemyslím, že by se tím přiblížili nějaké totalitě. Zvyšování daní se nelíbí ani mě, ale mluvit proto o tom, že se někam plíží totalita ... proboha... "zachraňme Švédsko před totalitou, mají vysoké daně!!!"...

O kom jsem ve svém článku nemluvil? O KSČM. Jestli se odněkud totalita plíží tak právě odtud. Potichoučku jim stoupají preference do ničeho se nenamočí, stojí stranou. O kdo jim nahrává? Zeman, Topolánek a každý, kdo šmahem odsuzuje vše, co se v téhle zemi děje, přirovnává to k apokalypse a ukazuje světu svou nehoráznou nespokojenost se situací. Dalším v řadě dvorních nahrávačů KSČM s stal Jirka se svou plíživou totalitou.

Trochu víc optimismu a soudnosti ve tvých závěrech, Jiří! Jinak si zachvíli buděš stěžovat na vše, třeba i na to, že má někdo vyšší plat a bude si přát, aby nastala doba, kdy takové rozdíly nebyly.

Přidej na Seznam
— 6. října 2003 - 19:45, Carlos

Komentáře:

6. října 2003 - 20:34, jirka
No nevim, jestli to stoji primo za clanek nebo jen za reakci na muj prispevek, kdyz je to stejne skoro cely jen o me. :) No Carlos, mej si naladu jakou chces, ale gradoval jsem to a ke konci jsem psal o odposlesich a o majetkovem priznani, ovsem to bylo z tve strany ignorovano (asi bys byl dobrej novinar). Jinak tu snuzku blabolu necham bez komentare, protoze te znemoznuje lip, nez bych to zvladl sam. :)
6. října 2003 - 21:19, Carlos
2 jirka: Na komentář to bylo moc dlouhý a navíc jsem o tomhle chtěl stejně něco napsat. Tys to jenom uspíšil.
Odposlechy jsou koloritem každého vládnutí (viz údajné odposlechy straníků ČSSD za vlády ODS). O majetkových přiznáních nic moc nevím a jestli to budou ty nejhrubšího zrna, budu se proti nim stavět, jako proti jinejm úchylnejm zákonům. Ale nebudu za nima hned vidět zubatou s kosou a říkat, že se tahle země řítí (plíží) do totalitní záhuby. Tímto se ti Jiří omlouvám, že jsem nepsal o všech náznacích totality tebou uvedených. Překvapuje mě, že jsi nezmínil na 1. místě milionářskou daň. To mě vrhlo o pár desítek let zpátky daleko víc, než všechno, co se tu snažíš napadat. Naštěstí už je to snad taky překonaná minulost.
Moc si nefandi, vedle tebe jsem mluvil ještě o Zemanovi, Havlovi, Klausovi, Topolánkovi a komunistech. Takže vidíš, že v tom nejsi sám :-). Ještě otázka: Ty pokladny mě fakt dostaly, myslíš to vážně?
6. října 2003 - 21:23, Matus
2jirka: No nevim, ja preci jen souhlasim spis s Carlosem nez s tebou. Faktem a to nepopiratelnym je, ze cesky (i slovensky) lid je proste lid kritiku a vidi vsechno spatne. Ten zapadoevropsky pozitivizmus tady vskutku hrozne chybi. A tak si kazdy nadava a plive, pritom si neuvedomuje, ze je to do urcite miry o hodne lepsi.
Kdo se dokazal prispusobit, ma se lip. Ovsem nepruznost pochazejici ze stareho rezimu je proste znat a to hodne. Vytvorilo se konkurencni prostredi a pokud chce clovek neceho dosahnout, proste se musi obracet.
Pokud mu to nejde podle jeho predstav (a ty predstavy bych zduraznil, jelikoz jsou casto utopicke) tak zacne nadavat a kritizovat. To de vsem, sednout si k pivu do hospy a zakritizovat si. V tomhle sme fakt dobri...

Vetsinu lidi proste zajima jak se maji ted, v tehle chvili. Jenze aby tomu tak bylo, aby sme se dostali na uroven zapadu, chce to neco obetovat, ale to uz nikdo nechce, protoze vyhlidky na dosazeni alespon castecneho dohnani zapadu jsou moc daleko a proste MY lid to chceme HNED.
Nevim, prerod statu na uplne iny system je podle mne dlouhodoby proces a prinasi radu negativ, provazi ho spousta chyb a pro obcany nepopularnich opatreni. Jen to videt...
6. října 2003 - 21:30, Michal Kasparek
2Carlos: Cetl jsi nekdy sebetenci uvod do ekonomie? Odkdy pravice haze klacky zivnostnikum pod nohy, odkdy zvysuje dane a odkdy se se za pravicovy vlady byrokracii vede jako fazoli ve vlhky vate? Odkdy je za vlady pravice vyhodnejsi flakat se nez pracovat? Odkdy pravicovy premieri pousti do kabinetu takovy levicovy demagogy, jako je Skromach? Z tohohle clanku me trochu zamrazilo -- to tak premysleji vsichni?
6. října 2003 - 22:31, Carlos
2Michal: Od té doby, co neexistují špinavé peníze, jak jednou kdosi podotkl :). Ne, tou pravicovostí jsem mínil to, že se Špidla nebojí přijít s kůží na krk a že se nebojí dělat věci, které jsou nepopulární. To tady doposud chybělo, zatím se všechny vlády pravicové nebo levicové snažily jen o to, mít co nejvyšší preference a tomu podřídily vše.
Nemyslím, že by Škromach byl Špidlovým koněm. Škromach je produkt ČSSD. Byrokracii se u nás vede výborně neustále. Pakliže budu Klausovy vlády považovat za pravicové (což jde jen se silným přemáháním),odpoveď na tvou otázku zní: byrokracii se daří za pravicového vládnutí ODS.
Ale doprčic. To vůbec není podstatný, kdo co podělal a komu se co povedlo. Důležitý je to, že to jde správným směrem. Ať už se to ubírá víc doprava nebo doleva, nikdy se to neotáčí zpátky. To je to podstatný. Prostě je blbost dělat kovbojku a sodomu z toho, že nám vládne levice. Ale to už bych se opakoval. Daří se nám o 100% líp než před ´89 a Osvětim a spálená země ani plížívá totalita tu prostě nejsou!
6. října 2003 - 22:39, jirka
2Carlos: no ty pokladnu jsou pro me priklad cileny sikany malejch podnikatelu, myslim, ze jsou i lepsi nastroje na vyber dani. Nakonec nevim, proc vsichni ekonomove rikaj, ze to je blbina, ale vlada pri myslence na to vrni blahem.

2Matus: A co z toho jako pro me plyne? Vubec jsem o tom nemluvil.

2Michal: :)))) mas recht, hlavne s tema fazolema je to sranda :)
6. října 2003 - 22:44, jirka
2Carlos: Ktera ruka je prava a ktera leva? Nejak ses do toho zamotal. :)
7. října 2003 - 12:37,
2Matus: s takovou toleranci jsem se jeste nesetkala, sdílím ji s tebou, ale tady jde, myslím si, principielně o něco jiné. Pomiňme českou povahu a kritickou náturu. Mě teda nejvíc štvou ty lži, kdy ČSSD přišla s něčím ale vyplodila opak.

Špidla že jde s pravicovou kůží na trh? :-D To mě pobavilo. Proč s ní jde na trh? protože se to na něj valí ze všech stran. nejdřív naslibuje hory doly, háže desítkami tisíc za narozené dítě, za výkup aut, důchodci, že budou mít léky zadarmo...atd však to známe, jenže rozpočet není nafukovací. Mu nic jiného nezbývá než zavést tvrdou represi. To podle mě není žádná odvaha, ale zoufalství, kdy popírá sám sebe a přesvědčení strany, a nejvíc voliče. Proč je u nás ta kritika a nespokojenost s politiky?- jenom proto, že mluví a jednají nejasně a rozdílně /tak že mezi jejich slovy a činy není kauzální nexus/.
To, že doposud nikdo neměl tu odvahu jít s kůží na trh, či případná kritika ODS v dobách její vlády je bezprecedentní, protože doba po 89 a doba po 98 se nemůže nijak připodobňovat a rovně srovnávat ať už z historického tak sociologického hlediska.

Možná jste si Jirkův článek vyložili ne podle podstaty, jaká tu panuje, ale podle vlastních sympatií k tomu či onomu.

ad KSČM tu bylo řečeno dříve mnoho a stím, že se tu plíží, potichoučku, polehoučku, nešpiní si ruce je jasné, každý od ní dává ruce pryč, ale dokud to bude legální strana jako každá jiná, s tímto plížením se budeme muset smířit.

A k tomu, že nemyslí lidi dopředu, ale v přítomnosti se chtějí mít tady a teď co nejlíp...nad tím jsem se taky dřív rozčilovala, že nikdo nemyslí na budoucí generace a kdesi cosi, jenže jako psycholog jen dodám: tohle je přece přirozená lidská pudová hamižnost. Zvlášť u těch, kteří postrádají vlohy matky, která za každou cenu ochraňuje svá mláďata.
"O kdo jim nahrává? Zeman, Topolánek a každý, kdo šmahem odsuzuje vše, co se v téhle zemi děje, přirovnává to k apokalypse a ukazuje světu svou nehoráznou nespokojenost se situací. " -> cožpak takto nebyly odsuzovány i minulé vlády? Tohle je přece normální aspekt. Ono totiž, kdyby se nekritizovalo, na nedostatky nepoukazovalo a jen slepě optimisticky až bláhově věřilo, že ti tam nahoře to vyřeší, pak bychom se skutečně plížili k totalitě. Říkat na 100%, že je tato cesta správná a odmítat nesouhlas, hraničí s ideologií. A co je ideologie? -> bohapustá demagogie ->viz Popper

7. října 2003 - 12:40, Lendys
jo pardon, to předtím jsem psala já, myslela jsem že mám podpis v paměti. Omlouvám se, jestli to bylo zmatené a úsečné, ale v příspěvku bylo mnoho věcí, které opět a jen na obyčejný komentář nestačí. A souhlasím s Jirkou ->Carlos: byl by z tebe dobrý novinář/komentátor, nechci říct agitátor;) ale aspoň nejsi z dnešního stavu otrávený. Takto tě otravují jen tací jako já nebo jirka:-P
7. října 2003 - 13:45, Fotopík
No, já se většinou do písemných politických debat nemíchám, protože se stejně nikdo na ničem neshodne a každý jen dolepí svůj názor na nástěnku.

Ale teď mi nějak přišlo, že by tu mělo zaznít pár věcí:
1. Pravdu má Jirka v tom, že styl vládnutí SocDem je centralizace (i když proklamují nezávislost územních správních celků, ale sami jim rozdělují peníze...). Špidla je sociální inženýr, který sice dělá reformu, ale otázka je, jestli je na místě jásat z toho, že se vůbec nějaká reforma dělá, a nezamyslet se nad jejími dopady. V tomhle prostě musím s Carlosem nesouhlasit - ODS má sice máslo na hlavě, že dokázala za celou dobu vládnutí přijít jen s balíčky, ale jen odvaha reformovat ze Špidly pravičáka neudělá, ani kdyby ses na hlavu stavěl. Jeho reforma je evidentně levicová (zvyšovat příjmy do státní kasy a přitom nehýbat s výdaji, promítnout váhu reformy hlavně do malých až středních podnikatelů, ztrátové molochy dotovat či daňově nezatěžovat - poskytují přece pracovní místa ehm ehm...).

2. Pravdu má Carlos v tom, že kritika je sice dobrá věc, ale pokud zní pořád a ze všech stran a ti spokojení se neozývají, pak to poněkud zkresluje celkový obraz. Máme se lépe, ale nemůžeme si myslet, že se budeme mít hned jako v Německu (kde se jim to mimochodem začíná docela pěkně rozpadat pod rukama - klesající poměr lidí v aktivním věku přstává zvládat předimenzovaný důchodový systém, takže důchodci zřejmě už brzo nebudou moci jezdit na Ibizu a Kanáry na prázdniny - to nepřeháním). Každý je chronicky nespokojený, ale podíváme-li se například na historická centra měst, evidentně vzkvétají a vypadají čím dál tím lépe (že se to děje tak trochu na úkor venkova, který se vylidňuje je jiná věc...). Navíc plamenná přirovnání a exaltované hyperboly opozičních politiků celému obrazu naší země v očích průměrného voliče nijak na pozitivitě nepřidají. Je ale třeba je brát s rezervou, politická rétorika taková prostě je. Spíše mne překvapuje, že jim to novináři pohotově baští a svižně vpisují do svých článků - opět je ale jasné, že alfou a omegou médií není pravda, ale prodávanost (potažmo sledovanost). Média jsou prostě prodejná - to už vyplývá ze samé podstaty věci.

3. Pravdu má Matus, když říká, že proces změny k lepšímu je bolestivý, je jen třeba to vidět a chápat. Každý se chce mít lépe, ale nikdo nechce nést na svých bedrech tíži tohoto přerodu, a co je horší, snaží se jí přesunout na jiného (prostý občan chce v sobotu nakupovat co nejlevnější potraviny v hypermarketu, platit co nejmenší daně, mít co nejvetší důchod a jít do něj co nejdřív; zároveň by ale rád, aby podnikatelé (nutno vyslovit s patřičným despektem) platili daně co největší). Šiklo by se nám taky tochu toho optimismu, soudruzi...

4. Pravdu má Lendys v tom, že s plížením KSČM se prostě musíme smířit, je to tak jak to je a já jen doufám, že jak začnou vymírat generace, jejichž život byl s Velkým Bratrem pevně svázán, budou preference komunistů stabilně klesat a zastaví se (doufejme) někde na hranici 5%.

Dobrou noc....
7. října 2003 - 17:09, jirka
2Fotopik: Mas recht, souhlasim s tebou, jen bych jeste upozornil, abychom si ani nenasazovali ruzove bryle, takze byt spokojeny jen z toho duvodu, ze nespokojenosti uz bylo dost je blbost.
7. října 2003 - 19:20, Carlos
2jirka: jenže to tady nikdo netvrdí.

8. října 2003 - 16:20, Matus
To Fotopik a vlastne All: Ja bohuzel ale nechapu tento proces zmeny. Nevim jak by se na to melo jit, nevim jak by to melo vypadat. Kdybych tvrdil ze jo, tak bych hodne drze lhal. Jen sem chtel naznacit, ze by se lidi meli spis nejdriv zamyslet, jestli to k necemu smeruje a ma to nejaky smysl a az po uvaze to zavrhli. Ja se do velke politiky, do makroekonomie vubec nerozumim, takze se mi to hodnoti tezko. Ale zase sem s kritikou opatrnejsi. Nicmene, ne kazdy ma tohle omezeni...
11. července 2005 - 21:23, wynni
Všichni jste moc chytří,to jde poznat z vašeho vyjadřování a formulování myšlenek,používání vhodných slov atp.Ale nejvíc se mi líbí,že si všichni do jednoho stezujete na ty,kteri si porad na neco stezuji.To me skutecne pobavilo.

Archiv všech zápisů