Rovnoprávnost pohlaví v učebnicích

Ministerstvo školství vydalo příručku k rovnoprávnosti pohlaví v učebnicích. Proč ne, nic proti tomu, doba si to zřejmě vyžaduje. V dnešním článku se tomu věnuje MFD (registrace zdarma).

V učebnících jsou prý ženy málo zabrazovány jako úspěšné dynamické osobnosti, případně jsou strčeny do kuchyně, zatímco se tatínek kouká na televizi. V učebnicích fyziky a chemie jsou prý téměř výlučně oslovováni chlapci a jsou také na většině fotografií k pokusům, jakoby se dívky tyto předměty neučily. Ok, asi je to pravda a mělo by se to změnit. Ale...

Příručka navrhuje, jak má vyučování „i pro dívky“ vypadat. Když se například učí o spalování, mělo by se vysvětlovat na příkladu grilování masa, ne na modelu vysokých pecí, jak se to děje dosud. Stejně tak by bylo pro dívky pochopitelnější, kdyby se změny skupenství učily třeba na ochlazování polévky.

A já se ptám - kam najednou zmizela rovnost pohlaví?! Co mají ženy proti vysokým pecím? To přeci není nic, co by mohlo být mimo jejich chápání. Já myslel, že se do kuchyně nijak zvlášť nehrnou... To jsem z toho jelen.

Jiným problémem může být podle autorek příručky pojetí rodiny v učebnicích. „Pokud budeme rodinu tradičně znázorňovat jako otce, matku a děti a nepřipustíme, že jsou v dnešní době běžné i jiné varianty, děti z rozvedených rodin mohou mít pocit, že nevyhovují, a že dokonce dělají něco špatně,“ řekla Blanka Knotková-Čapková z Karlovy univerzity.

A nezískají pak děti do života zkušenost, že když se rozvedou, je to něco uplně stejně normálního, jako když si jsou koupit housky do krámu? A o homosexuálních rodinách už se bavit nebudeme?

Přidej na Seznam
— 27. listopadu 2004 - 15:47, David

Komentáře:

27. listopadu 2004 - 16:09, jirka
no jo, dalsi nasilnej boj za rovnopravnost vseho a vsech, kterej logicky nemuze dopadnout dobre :(
27. listopadu 2004 - 16:28, Frederik | http://frederik.bloguje.cz
Tohle je dost složitá a citlivá otázka, která může snadno sklouznout do absurdit. Jedna věc je, že některé stereotypy prostě skutečně neodpovídají dnešní realitě. Spousta holek, a rozhodně žádný mužatky, jsou chytrý, samostatný, s vlastním vysokým platem, spoustou koníčků a aktivit, které byly dříve - tak před 100 rokama - považovány výhradně za doménu mužů. Takže když dneska jazyková učebnice popisuje ženy pouze jako domácí puťky, neodpovídá to žité realitě.

Na druhé straně lze přehnáním feministického nadšení sklouznout až do takových směšností, jako táta štrikuje nebo žehlí maso a máma střílí v Iráku tamní obyvatelstvo. Myslím, žě společensk role se kdysi v pravěku nerozdělily podle toho, co si kdo myslel, ale podle reálných biologických dispozic. Takže sotva slabší ženy šly lovit a nechaly přirozeně mohutnější a rychlejší muže u ohně žvejkat kůži a houpat děckama zavěšenýma v ošatce mezi dva stromy. To by byly i ty ženy samy proti sobě, protože by ulovily mně a kmen by rychle vyhynul, protože i muži u ohně by rychle vyměkli a byli jako lovci k ničemu.

No jo, dneska je to tak, že nikdo nemusí ukazovat své fyzické přednosti při získání potravin. Do supermarketu dojedou autem muž i žena, žena možná s větším nadšením pravěké sběračky lesních plodů dokáže tvrdnout nad regálama hodiny, zatímco já si nervózně podupávám a dívám se vztekle na hodinky. Prostředí se změnilo, ale naše tělesné pohlavní znaky a různé druhy myšlení a chování zatím ne. Takže co teď? Je to problém. Ale je to trochu jiná věc, než že ženy i muži jsou v některých případech (!) stereotypně reprezentováni/y v učebnicích, takže ženy vypadají jako domácí slepice a chlapi jako dokonalí životelé a páni. Tak to přece už dnes není. Nebo ne tak absolutně jako třeba ve viktoriánské společnosti.
29. listopadu 2004 - 19:32, Carlos
Myslím, že je to celé notně přitažené za vlasy. S Davidem tak, jak to napsal, souhlasím. Tyhle snahy o rovnoprávnost za koaždou cenu jsou naprostá utopie a hlavně blbost. Jestli tedy budou napřístě ukazovat pokusy na fotkách v učebnicích dívky, půjdu na Václavák demonstrovat za to, aby na deseti procentech fotek byli vietnamští spoluobčané, 12,23% příkladů v učebnicích bylo adresováno osobám starším 60 let a Faradayův zákon byl vysvětlován pomocí tance australských aboriginců (mind the spelling):-)))).
29. listopadu 2004 - 22:52, Jarda | http://www.svaz-muzu.cz
Pánové souhlasím s Vámi. Této problematice se docela dobře věnuje Český svaz mužů. Doporučuji navštívit jejich webovky.
29. listopadu 2004 - 22:54, Jarda | http://www.svaz-muzu.cz
Nějak nefunguje ten prolink. Ten odkaz je na www.svaz-muzu.cz

29. listopadu 2004 - 23:46, David | http://denicek.net
Tak aby nedoslo k nedorozumeni. Me tahle snaha prijde principielne ok, ztovnopravnovani zen je ta zcela zakladni uroven a nelze se odvolavat na mozne zviditelnovani vsech ostatnich mensin v kazde ucebnici.

Ja spis kritizoval tuhle jednu absurditu, kde ae zeny chteji zrovnopravnovat a vzapeti se vraceji v prikladu k plotne.

Spis me udivuje (a mrzi), ze se dosud zadna zenska tady v komentarich neozvala.
30. listopadu 2004 - 00:09, Carlos
Davide, mně prostě přijde blbost, aby se "zrovnoprávňovalo" direktivně a zrovna takovýto ujetým způsobem. Copak jsou ženský a chlapi to samý? To, že ženská je častěji u zobrazována při vaření NENÍ žádný předsudek a nebo atavismus. To je přirozenost. Spíš je úchylný, když se starost o domácnost prezentuje jako něco ponižujícího. Tím neříkám, že by ženy neměly mít právo dělat kariéru, ale stejně tak by neměla být dehonestována domácí práce, což se v tomhle případě děje. Nikdo s ní nechce být spojován a každá žena by měla být viděna pouze ve vedoucích funkcích nebo jako soustružnice (ehm, to už tu jednou bylo:-).
Tak aby nedošlo k nedorozumění. Mně tahle snaha (oprava učebnic) přijde jako něco naprosto ujetýho. Tohle nikoho v ničem nezrovnoprávní, maximálně unifikuje. A potom už si budeme v obchodech kupovat umělý dělohy, protože by byla nerovnoprávnost, aby děti rodila jenom ženská :-)
Sumasumárum, nemám nic proti zrovnoprávňování, ale jsem proti, aby se z ženských dělali chlapi a naopak. A to mi tahle učebnicová snaha dost připomíná.
30. listopadu 2004 - 08:10, jirka
2Carlos: hele nech Davida bejt, on si mysli i to, ze zensky nejsou horsi ridicky :))))))))))

Ale vazne. :) V podstate s Carlosem souhlasim a s Davidem taky. :) Podle me problem rovnopravnosti tu je a to treba v tom, ze zensky muzou bejt min ohodnoceny za stejny vykon v zamestnani. To problem je, ale jinak si myslim, ze nejaky moc nasilny snahy neco kriklounsky zlepsit spis veci uskodej a tahle nova ucebnice je proste jen zlatej dul pro nekoho kdo se zastituje timhle hodne hlasite vyrvanym deficitem rovnopravnosti.

Mimochodem docela rad bych videl ty puvodni data treba tech platu, protoze jak se rika, statistika je mocna carodejka, takze uz prezvejkany data me v tomhle pripade moc neberou, at uz je zpracoval kdokoli.
30. listopadu 2004 - 11:52, Rebe
V tech snahach o upravu ucebnic nejde jen o rovnopravnost, ale o to, koho motivuje ucivo tak, jak je podane. Spalovaci motory a vysoke pece mohou pochopit i holky, ale vetsinou je to nezajima. Proto vetsinou fyzika bavi kluky a holky ne. Nejde o to, aby na fotkach byly holky, ani o to, aby tam byly priklady, ktere holky dokazi pochopit. Ale aby tam bylo to, co je zajima. Fyzika se totiz dneska uci asi tak, jako kdyby se v literature probirala jen cervena a ruzova knihovna. Kluci by to asi taky dokazali pochopit, ne?
Pedagogicka zasada cislo 1 zni Postupujte od znameho k neznamemu. Navrhuje-li nekdo, aby se spalovani ilustrovalo na grilovanem mase, neznamena to, ze ma byt zena redukovana na kucharku, ale jde o to, ze grilovane mase uz holky videly, ale vysoke pece ne.
Zrovna od Tebe me, Davide, dost mrzi, kdyz neco zjednodusis a odsoudis, aniz bys to zkusil pochopit. Ale se vsim, co je citit feminismem, to delaji skoro vsichni, to je fakt.
30. listopadu 2004 - 15:35, David | http://denicek.net
Ne ze by se mi chtelo vysvetlovat, jak jsem myslel kazde slovo. Myslim si ale, ze spalovani by se dalo vysvetlit i na jinem vseobecne znamem priklade, nez je peceni kurete, ktere nabizi kuchynske asociace. Ale v zasade souhlasim s Carlosem, Jirkou i Rebe ;-)
30. listopadu 2004 - 19:05, Carlos
Davide, ty máš ňáký černý svědomí, že si to nechceš s nikým rozházet :-))))
2. prosince 2004 - 17:38, Neznámá
Myslím, že pokud bude ženu fyzika opravdu zajímat, tak jí bude úplně ukradený, zda jsou příklady z mužské či ženské práce. Holku kterou to nebude bavit a zajímat, bude nejspíš úplně ukradený, zda některých fyzikálních zákonů využije někde u plotny.
Myslím, že kdyby měla každá žena uvažovat nad vším, co jí nějak diskriminuje, tak byste se chlapi zbláznili : ).
2. prosince 2004 - 19:33, Znama
Cekala jsem, komu to dojde. Myslim, ze cele se to da shrnout do tri vet, presne tak, jak pise slecna Neznama. Verca
4. prosince 2004 - 12:08, Rebe
"Myslím, že pokud bude ženu fyzika opravdu zajímat, tak jí bude úplně ukradený, zda jsou příklady z mužské či ženské práce. " s tim souhlasim, pokud se budeme bavit o skriptech na MatFyzu. Ale na zakladce se dite teprve rozhoduje, jestli ho predmet bude bavit. A rozhoduje se podle toho, jestli to, co se v tom predmetu dela, nejakym zpusobem souvisi s jeho zivotem a s jeho zkusenostmi. Tezko nekoho bude bavit ucit se finsky, pokud nezna zadneho Fina, nikdy nebyl ve Finsku a o Finsku vubec nic nevi. Pokud ale detem promitnu naucny film o Finsku, seznamim je s jejich finskymi vrstevniky, popovidam jim o rozdilech v zivote u nas a ve Finsku a vezmu je tam, nejspis to nekoho zaujme.
Tezko nekoho zaujme fyzika, kdyz je to ten predmet, ve kterem se uci o vysokych pecich, kdyz nema nejmensi tuseni, co to vlastne je.
Nevim, jestli je zrovna tenhle pripad ukazkou diskriminace. Podle me spis nejakyho fyzikare konecne napadlo, proc jeho predmet bavi skoro jen kluky. Kdyby moje predmety bavily jen holky, taky bych se nad sebou poradne zamyslela. Chyba neni v holkach, klucich, ani v predmetu, ale ve zpusobu, jak je vyucovan. A proc tu chybu neodstranit, kdyz je to docela snadne?
4. prosince 2004 - 15:18, Lendys
a rebe, ze se tak ptám, ty jsi nějak poznamenaná ze základky? Já v té době ani nevěděla, co to nějaká diskriminace je a připadá mi to už uhozené a zbytečné zabředávání do problémů, které jsou druhořadé. Copak není nic lepšího a potřebnějšího k řešení? A btw fyzika mě bavila a zaujala právě proto, jak ji daný kantor uměl podat a vzbudit v nás zájem ne podle toho, co se psalo v knížkách či v jakém rodě.
7. prosince 2004 - 11:23, Rebe
No, je fakt, ze jsem fyziku i chemii nesnasela. Je fajn, ze jsi mela vyborneho kantora, ale takove stesti nema kazdy, v ceskych skolach uci spousta spatnych ucitelu. Nevim, proc by se jeste navic mely pouzivat spatne ucebnice. A ucebnice, ktere kaslou na to, ze zaujmou jen polovinu deti, podle me spatne jsou. A neprijde mi to jako druhorady problem, naopak - pro ucitele by mela byt snaha deti zaujmout prvorada. Vsechny deti.
9. ledna 2005 - 16:29, ninka
Je fakt zajimavý,jak douho se nějaký lidi dokážou bavit o takové blbosti..Teda sorry,ale já fakt neznám žádnou holku,které by vadilo,že sou v učebnicích na obrázcích víc kluci... Každopáně vaše názory sou sqelý a dík za ně!!!

Archiv všech zápisů