Major Zeman ano, či ne

Dnes jsem se mezi učením chvíli koukal na telinu. Na ČT 2 běžel nějaký pořad o seriálu 30 případů majora Zemana. Neviděl jsem to celé, takže mi možná hlavní pointa dokumentu unikla. V každém případě ale se na jeho konci řešila otázka, zda je morální a správné majora Zemana vysílat.

Tahle debata už proběhla médii nesčetněkrát, ale až nyní jsem se zamyslel, na které straně barikády stojím. Neuspěla argumentace, že by to mohlo nějak ideologicky poznamenat diváky. To ne, přece jen už jsme někde jinde. Komunistická propagandistická mašinerie už je naštěstí ta tam a samotný Major Zeman, kterého vystřídá na obrazovce Manuela, Isabela nebo Nšo-či, už nemůže nikoho ideově ovlivňovat. Zkrátka, kdo byl před usednutím k televizi komunista, zůstane jím a kdo nebyl, vstupovat do KSČM nebude.

Přesto mám s vysíláním tohoto seriálu trochu problém. Stále mezi námi žijí lidé, kteří okusili tvrdost komančských lágrů. Tito muklové (MUrčený K Likvidaci) myslím mohou právem cítit odpor k vychvalování režimu, který je zbavil několika let života. A major Zeman bezpochyby takový režim vychvaluje. Asi bychom měli s takovými lidmi soucítit, a proto říkám, že Major na obrazovku nepatří.

Davide, neber si to osobně.

Přidej na Seznam
— 19. června 2003 - 23:57, Carlos

Komentáře:

20. června 2003 - 00:53, David
Neboj, dávno jsem si zvykl. Ale za majora Zemana me vzdycky meli ti hloupejsi. Pro ty chytrejsi jsem byl John Major:-)
20. června 2003 - 09:44, jirka
pro me jsi major Major :)))))

Ale mozna bych spis problem videl v tom, ze mlady lidi (deti) vedi houby, ve skole se neucej (ostatne o tom je tu nekde taky diskuze) a kdyz uvidej tohle tak si na zaklade tohohle utvorej obrazek. Jednou budem krasnej, malej, kazdymu se chtejici libit, primitivni narod, uz se tesim (no vetsinu z toho uz stejne jsme).
20. června 2003 - 09:48, Kano
Nesouhlasim s Carlosem, major Zeman je podle me proste vybornej detektivni serial a kdyz jeste hraval v telce, tak jsem se na nej vzdycky koukal. Stejne nejlepsi dil je podle me 'Studna' :)) Ted byl fakticky desinej, jsem se az bal :)
20. června 2003 - 09:49, Kano
Jo a David bude dycky pro me jenom David, takze tak Davide... ;)
20. června 2003 - 10:08, hanka
ja davam za pravdu kanovi.ta studna je ale fakt hnusna!doted se ji bojim.taky si myslim,ze nema cenu nejaky serial takto "odklidit".to bychom pak meli zakazat valecne filmy a titanic,abychom soucitili s obetmi.a david je rozhodne vic david,nez major.
20. června 2003 - 10:18, David
Ja jsem majorem Zemanem nepoznamenanej, nikdy jsem nevidel ani jeden dil. A u toho take zustane.
20. června 2003 - 10:38, major zeman
major zeman, ano ;-)
20. června 2003 - 11:09, Lendys
Neviděla jsem žádný díl,a pokud ano, tak ani nevím, že šlo o Majora Zemana:) Argumentace, že dotyčný seriál je komunistickou propagandou a může tak mnohé ovlivnit, je dost přitažené za vlasy. Jak říká Carlos, problém bych asi viděla taky v tom, že pro některé lidi je to nepříjemnou vzpomínkou. Ale pokud vím v podobných mediálních diskuzích padl tento "soucitný" důvod tak jednou z deseti. Vždycky šlo o strach, aby snad mladí lidé, kteří tu dobu nezažili, se v seriálu nevzhlédli apod. A to je podle mě to poslední, co by se mohlo stát. Sice, jak píše Jirka, se dnešní mládež neučí a ví houby...;)ale pochybuji, že by se zrovna tato sorta chtěla bavit u "starého" Majora Zemana, když je dnes na trhu tolik nových filmů a seriálů, nemluvě o PC hrách a jiném vyžití. Co jedině je ke shlédnutí může přivést jsou právě tyto diskuze a rozbory až zákazy, kdy přece jen to zakázané nejlíp chutná :-P
20. června 2003 - 11:22, jirka
no mozna mas Lendys recht :)
20. června 2003 - 11:53, Kano
2 Hanka: fakt hnusnej dil co? Uplne me nejvite znicila ta scenka kdyz prisel ten syn do loznice a tam na posteli byla jeho stara matka s roztristenou hlavou a nad ni se psychopatickym vyrazem ve tvari houpal sekyrou jeho otec a na te sekyre jsem si vsiml krve a taky vlasu... fakt do detailu udelana scena a taky hnusna!
20. června 2003 - 11:56, Carlos
2Kano: Mas pravdu, ze Studna byl úžasnej díl. Taky proto, že to byla jen detektivka - horror. Jako detektivka seriál určitě obstál. Jenže spousta lidí v tom pouhou detektivku vidět nemůže po tom, co prožili.

2Hanka: Titanic se týká doby, kterou už skoro nikdo nepamatuje (narozdíl od 50. let). Navíc ten film nijak "nechválí" smrt pasažérů. Takže tohle není moc dobrej příklad pro srovnání. Ad válečné filmy: Ještě jsem neviděl v ČT vysílat film, který by opěvoval nacisty, takže ani tohle není moc dobrý příměr. Až budou vysílat seriál Deutschland über alles, tak mi to taky bude vadit. Něco jiného jsou seriály typu Hitlerovi muži, ženy, děti, trenky... a já nevím co ještě. Tyhle dokumenty a priori nechválí nacismus jako takový, ale staví Hitlera do pozice sice krutého, zato však silného a geniálního stratéga. To už je ale na jinou debatu.

2Lendys: Jak jsem psal, ani u mě argumentace s ideovou škodlivostí Zemana neuspěla a máš pravdu, že argumentace toho druhého typu (o soucitu) je slyšet hrožně málo. Podle mě je to ale jediná relevantní námitka proti mjr. Zemanovi.

2David: Ještě jednou sorry. Dřív jsi byl John Major, ale teď už jenom Zeman.

Všem: Asi není správné ten seriál zakazovat. Jak tu bylo řečeno, zakázané ovoce nejlíp chutná. To by seriál ještě více glorifikovalo. Stejně si ale mylím, že by se ten seriál zatím vysílat neměl. Není to impuls k zákazu, ale spíš k zamyšlení.
20. června 2003 - 13:58, Honzí
Já Mjra Zemana neviděl když ho dávali tehdy dávno a já byl malej, viděl jsem až pár dílu teď když ho opakovali asi před 2 lety. Spousta lidí (i v této diskusi) tvrdí, že to byly dobrý detektivky - s tím nemůžu souhlasit - těch pár dílů co jsem viděl mi jako detektivky přišly hrozně debilní. Rozhodně bych se nebál toho že se na to bude dnešní mládež se zaujetím dívat. Studna je dobrá, ale holt se to asi musí vidět když je člověk malej a bojí se pak ještě tejden, takhle už to taky nebylo ono...

major Major, no jasně!
20. června 2003 - 15:07, Fotopík
Mimo toho, že souhlasím s Carlosem a Lendys, musím poznamenat, že ohledně hlasování o nejlepším dílu jste úplně vedle - nejlepší díl yzl totiž MIMIKRY!!! Týkal se totiž případu Plastic People. Kdo neviděl tak nemůže posoudit, ale určitě si to sežeňte, stojí to za to.
22. června 2003 - 05:55, Standa Novak
2Fotopik: je to totiz byč boží, byč boží ...


Standa
23. června 2003 - 00:26, hanka
kano,ja te asi roztrhnu jako hada!!!s touto hnusnou scenou jsem se jiz skoro vyrovnala a ty me ted vratis o nekolik mych dusevnich krucku zpet!!!!ted abych se zase bala na zachod a do koupelny.
24. prosince 2003 - 03:26, ALien
ste magori.....mjr Zeman je nejlepsiii...je mi 21 let a jako detektivky znam malo pripadu ktery se muzou mjr Zemanovi rovnat..a kdyz to negdo bere z politicky stranky...tak to by se dneska nemohl divat temer na nic..ta doba ve ktere je serial natacen je proste genialni..kdo uvidi vsecky dily alespon3x pochopi
15. ledna 2004 - 10:16, Jirkap
No hlavne to by se rovnou mohli zakazat pohadky typu pekaruv cisar apod. Vzdyt to je taky postaveny na komunistickym idealu, proste tenhle serial se mi libi, je to jeden z ceskych dobrych serialu, a ze je komunisticky? Takovejch filmu je mnoho.
17. března 2004 - 23:02, Pavel
JA mam ten serial rad. Nikdy jsem necitil potrebu delat nejaky protistatni veci za stareho rezimu ani dneska. A lide typu Plastic People bych zavrel tehdy jako dnes. Ale to je vec nazoru, ktery mam samozrejme na bratry Masiny, Havla a podobne lidi. Kazda doba ma svoje idealy. Ale ta dnesni jich ma nejmene. Vlastne zadne. Cemu se dneska veri? Penezum, Americe, Ladinovi, drogam, socdemakum? K certu s vami vsemi. Ja mel a mam Majora Zemana, kteremu verim stale. At je spatnej nebo ne. Mam alespon neco, cemu muzu verit. A co mate vy, kritici?
17. března 2004 - 23:46, David
2 Pavel: Predpokladam, ze se jedna o vtip:-) Je dobrej:-)
14. července 2004 - 21:55, DDDD
Major Zeman nic lepsiho neexistuje,ano zakazte valecne, drogove a vsechny pohorsujici filmy
7. ledna 2005 - 17:59, Kabik
Ahoj lidi a vyznavaci dobreho filmu
Mel bych na vas jednu malinkou prozbu potreboval bych jestli nahodou nekdo nema nebo nemuze sehnat vsech 30 pripadu Majora Zemana na dvd PROSIM Na videokazetach to uz mam ale prece jenom na dvd uz to budu mit vecne tak jestli nahodou si tohle nekdo precte a bude mit kladnou odpoved tak se mi prosim ozvy a nebo mi napis na meil ja uz bych se s tim konkretnim clovekem nejak domluvil diky za kladnou odpoved Paja
19. května 2005 - 14:56, John.Pullman
No a co je na Majorovi Zemanovi špatnýho?
Jsem sice toho názoru,že jsou komunisti svině a nechápu Grebeníčka,jak může dneska něco kritizovat,když jeho fotr týral politický vězně...
A najednou někomu vadí Major Zeman,co komu sakra vadí,některé věci samo nejsou objektivní,protože si je soudruzi pozměnili,ale aspoň víme,že i tenkrát se vraždilo,zabíjelo a kradlo,bylo stejně jinak orientovanejch a vše bylo stejný jako dnes,tak mě naštve věta,tenkrát to nebylo,prostě bylo to stejný jako dneska a proč zrovna Major Zeman by měl bejt zakázanej a víte co je nejlepší?Nejvíc jsou proti Ty soudruzi,co nejvíc byli pro a machrovali !
19. května 2005 - 14:57, John.Pullman
Prostě Major Zeman se mi moc líbí :-)

Archiv všech zápisů